Self Servis Nedir, Restoranlardaki Avantajları Nelerdir?

0
8693

Restoran sahipleri müşterilerine daha çağdaş bir hizmet sunmak için hızlı bir rekabet içindedir. Bu rekabetin en önemli hareket noktası müşteri memnuniyeti ve sadakati olur. Müşteri restorana girdiği andan itibaren, konsepte dahil olan her türlü hizmeti talep edebilir. Bu taleplerin karşılanma şekli restoranın başarısını belirleyen en önemli unsurlardandır. Memnuniyet kriterlerini etkileyen en önemli bileşenlerden biri servis hizmetidir. Servis nedir sorusunun en temel yanıtı ise “sunum” olarak verilebilir. Sunumun kalitesi restoran hakkında müşteriye önemli bir bakış açısı kazandırır. Kaliteli, iyi bir sunum müşteriye verilen değeri gösterirken yiyecek kalitesi ve sosyal uygunluk gibi kriterler de güveni pekiştirir. İşletmenizin konseptine ve maliyetine göre alternatif servis çeşitleri tercih edebilirsiniz. Self servis de bu çeşitler arasında yer alır. Bu yazımızda self servis nedir ve kalitesi nasıl arttırılır sorularının yanıtlarını bulabilirsiniz.

Restoranlarda Self Servis Nedir?

Servis çeşitleri arasında birçok farklı uygulama bulunur. Müşterilerin, bir personelin hizmet vermesini beklemeden kendi işini kendisi hallettiği self servis, geleneksel yaklaşıma nazaran daha yenilikçi bir yöntemdir. Birçok avantajı dolayısı ile de zamanla daha da popüler hâle gelmiştir. Restoranınızda bu tarz bir konsepti geliştirerek siz de bu avantajlardan yararlanabilirsiniz. İşletmenin türüne göre farklı self servis konseptleri uygulanabilir. Kimi restoranlarda ana yemek, personel aracılığıyla geleneksel şekilde servis edilirken salata, meze ve meyve türü aperatiflerin müşteriler tarafından seçilmesi sağlanır. Bazı işletmelerde ise siparişin ve ödemenin self servis şeklinde olması tercih edilir. Restoran ve kafe türü bir işletmeniz varsa servis uygulamasını çeşitlendirerek müşterilerinizin daha bağımsız hareket etmesini sağlayabilirsiniz. Restoran ve kafede self servis nedir sorusunu araştırdığınızda farklı birçok uygulama şekli bulmanız mümkün. 

Müşterilerinizin yiyecek ve içeceklere erişebileceği standların yanı sıra menü inceleme, kendi kendine sipariş verme, siparişi özelleştirme, bireysel tercihlere uygun bir şekilde kişiselleştirme, ödeme seçeneğini belirleme ve oturma alanını seçme gibi farklı yöntemler de self servis uygulamaları arasında yer alır. Bu uygulamalarda temel amaç müşteriler için sorunsuz ve kullanıcı dostu deneyimler sağlanmasıdır. Net bilgiler doğrultusunda yönlendireceğiniz müşterinizin, sipariş verdiği yemek ve içecekleri kişiselleştirme seçenekleri sunmanız önem taşır. Siparişi ve ödeme süreçlerini kolaylaştırmak, müşterinize rahat oturma alanları sağlamak da bu konseptin en önemli bileşenleri arasındadır.

Self Servis Özellikleri Nelerdir?

Restoranlar için self servis ne demek sorusunu yanıtlarken farklı uygulama konseptlerine değindik. Bununla birlikte, müşterilerine yiyeceklerini seçme ve restoran içinde rahatça gezinme bağımsızlığı tanıyan işletmelerin bazı ortak özelliklerini de inceledik. Bunları şöyle sıralamak mümkün:

  • Dokunmatik kiosk veya tabletler ile sipariş verme kolaylığı: Masalara veya belirlenmiş alanlara yerleştirilen dokunmatik ürünler müşterilerin menüye göz atmasına, seçimlerini özelleştirerek sipariş vermesine olanak sağlar. QR koduyla okutulan menülerde de aynı durum söz konusudur.
  • Büfe veya yemek istasyonları: Bu tarz bölümler müşterilerin çeşitli yiyecekler arasından istediğini tercih ederek kendileri için özel tabaklar hazırlamasını sağlar. Böylelikle müşteri porsiyon boyutlarını seçebilir ve yemeklerinin bileşimi üzerinde kontrol sahibi olabilir.
  • Meze, meyve ve içecek bölümleri: Self serviste müşterilerin tercihlerine göre yemeklerini ekleyeceği sos, baharat türü eşlikçiler ve alkolsüz içki, su veya kahve gibi çeşitli içeceklere erişim sağlanabilir.
  • Al-git bölümleri: Bazı restoranlarda müşterilerin yemeklerini veya atıştırmalıklarını hızlıca seçip satın alabilecekleri bölümler bulunur. Bu bölümlerdeki ürünler önceden paketlenmiş veya yemeye hazır halde servis edilmiştir. Al ve git bölümleri hareket halindeki müşteriler için kolaylık sunar.
  • Self servis ödeme terminalleri: Self servis ödeme alanları müşterilerin siparişlerini bağımsız olarak ödemelerine olanak tanır. Bu bölümlerde genellikle nakit, kart veya mobil cüzdan gibi çeşitli ödeme yöntemleri bulunur ve parçalı ödeme veya bahşiş eklemek için seçenekler sağlayabilir.
  • Çevrimiçi rezervasyonlar ve sipariş: Self servis özellikler müşterilerin rezervasyon yapmasına, paket servis veya teslimat için sipariş vermesine de olanak tanıyabilir. Böylelikle müşteriniz seçimlerini özelleştirirken paket servis programı ile işletmenizin fiziksel alanı dışında da sizin hizmetinizden faydalanabilir.

Yemeklerini kişiselleştirebilen ve istediği yiyeceğe daha çabuk ulaşan müşteriler kesintisiz ödeme süreci ile aldığı hizmeti sorunsuz şekilde tamamlar. Böylelikle işletmeye bağlılık artar.

Self Servisin Restoranlardaki Avantajları

Restoranlarda self servis hem müşterileriniz hem de sizin için birçok avantaj sunar. İşte bunlardan bazıları:

  • Kolaylık: Müşterileriniz yemek deneyimleri üzerinde daha fazla kontrole ve esnekliğe sahip olur. İstedikleri yiyecekleri seçebilir, siparişlerini kişisel tercihlerine göre özelleştirebilir ve servisi kendi istedikleri hızla ayarlayabilir. Bu, özel beslenme ihtiyaçları olan ve, kişiselleştirilmiş bir yemek deneyimi tercih eden kişiler için ekstra avantajlıdır.
  • Daha hızlı servis: Müşterileriniz bir personelin siparişi alıp yemek teslim etmesini beklemek zorunda kalmaz. Bu, özellikle yoğun dönemlerde veya sınırlı zamanlarda faydalıdır.
  • Maliyet tasarrufu: Self servis hem müşteriler hem de restoran sahipleri için maliyet tasarrufu sağlayabilir. İşletmelerde servis için garson ihtiyacı olmayacağından işçilik maliyetleri azalabilir. Müşteriler ise porsiyon boyutları üzerinde kontrole sahip olur ve çeşitli seçenekler arasından seçim yaparak harcamalarını daha etkin bir şekilde yönetebilir.
  • Daha az hata: Geleneksel masa servisinde yanlış iletişim veya sipariş almada hatalar meydana gelebilir. Self servisle böyle bir durum yaşanmaz, müşteri memnuniyeti artar.
  • Artan müşteri cirosu: Hizmet ve işlemlerde hız sağlayan restoranın müşteri cirosu artar. Belirli zaman dilimlerinde daha fazla müşteriye hizmet vererek gelir potansiyelini en üst düzeye çıkarabilirsiniz.
  • Gelişmiş teknoloji entegrasyonu: Uçtan uca restoran otomasyonu sayesinde tüm servis uygulamaları işletmeler için kolaylaşır. Dijital entegrasyon, restoranın modern imajını geliştirir ve çağdaş müşterilerinin ihtiyacını karşılar.

Self Servisin Restoranlardaki Dezavantajları

Restoranınızda self servis konseptini uygulamak istiyorsanız dikkate almanız gereken bazı noktalar var. Bunları şöyle sıralayabiliriz:

  • Kişisel iletişim ihtiyacı: Bazı müşteriler restoran personeli ile doğrudan iletişime geçmek ister. Self serviste bu iletişim azalır veya kalmaz. Bu tarz hizmete değer veren veya özel soruları, istekleri olan müşteriler için yüz yüze etkileşim önemlidir. Restoranınızda sadece self servis uygulamasına geçmeyi düşünüyorsanız bu sorunu çözmek için müşterilerle ilgilenen bir personel istihdam edebilirsiniz.
  • Siparişte yardıma ihtiyacı olan müşteriler: Müşterilerin menüde gezinme, malzemeleri tanıma veya bilinçli seçimler yapma konusunda yardıma ihtiyacı olabilir.  Ek bilgi veya açıklama gerektiren diyet kısıtlamaları, alerjisi olan veya vegan gıda tercih eden müşteriler için self servis zor olabilir.
  • Hatalı kullanım: Müşteri sipariş verirken hata yapabilir veya teknolojik donanımla barışık olmadığı için bu işlem ona zor gelebilir. Memnuniyetsizliği gidermek için yardıma ihtiyacı olan müşterilerinize hizmet etmeye hazır bir personel bulundurmanız yeterli olur. 
  • Ek satış fırsatlarında azalma: Restoran personeli müşteriyle iletişim kurduğunda ona ek ürünler veya promosyonlar önerebilir. Kişiselleştirilmiş etkileşimlerde müşteriniz yeni veya tamamlayıcı ürünleri denemeye daha kolay teşvik edilir.
  • Potansiyel teknik sorunlar: Teknolojik donanım kimi zaman aksaklıklar nedeniyle sıkıntı yaratabilir. Özellikle sipariş ve ödeme sürecinde kesintiye uğramak müşterinin hizmet deneyimini kötü etkiler. Güvenilir bir yazılım veya sorunları hemen çözebilecek teknik desteğe sahip bir sistem satın almanız bu sorunu ortadan kaldırabilir.
  • Genel ambiyans: Geleneksel masa deneyimi kişisel bir dokunuş yaratır. Bazı müşteriler bu deneyimden memnun olurken self servisten hoşlanmayabilir.

Potansiyel dezavantajları dikkatle değerlendirerek bunları azaltmanın yollarını bulabilirsiniz. Dijital hizmetlerde güvenilir bir sistem satın alarak müşterilerinizin pratik ve kolay şekilde self servisten faydalanmalarını sağlayabilirsiniz.

Dijital ve Online Self Servis

Online self servis etkileşimleri çevrimiçi siparişten teslimata kadar uçtan uca bir sistemi kapsayabilir. Bununla birlikte bu süreçlerden herhangi birini veya birkaçını da uygulayarak dijital kolaylıkların avantajlarından faydalanabilirsiniz. Restoranlarda bu tarz servis konseptleri müşteri rahatlığını ve memnuniyetini artırmak amacıyla tasarlanır. Dijital ve çevrimiçi uygulamalarda sezgisel ve kullanıcı dostu arayüzler olmalıdır. Bu uygulama süreç boyunca kullanıcıya rehberlik etmeli, zengin talimat ve görsel ipuçlarıyla kolaylık sağlamalıdır. Bu sistemler farklı akıllı telefon yazılımları için optimize edilmelidir. Menü üzerinden sipariş veren müşteri kendi tercihlerine göre uyarlama yapabilmeli, porsiyon boyutları, yemekteki içeriği veya diyet türlerini seçebilmelidir. Bilinçli seçimler için detaylı bilgiler, net açıklamalar, resimler ve alerjen bilgileri menüye muhakkak dâhil edilmelidir.

İyi bir restoran yazılımı profesyonel imaj demektir. Restoranınızda uçtan uca bir dijital donanımla self servis hizmetini sorunsuz şekilde sürdürürken envanter ve stoklarınızı da sürekli güncelleyebilirsiniz. Bu da doğru ve zamanında sipariş işlenmesi anlamına gelir. Hatalar ve gecikmeler en aza inerken müşterilerinizin memnuniyeti sadakate dönüşür. Dijital otomasyon sistemlerinin en önemli bileşenlerinden biri çevrimiçi ödeme entegrasyonlarıdır. Müşteri dilediği şekilde ödeme yaparken tüm bilgilerinin güvenilir bir altyapı ile iletildiğini bilmek ihtiyacını hisseder. Sorunsuz ve kesintisiz ödeme deneyiminde hissettikleri rahatlık sayesinde restoranınıza duyulan güven hızlı şekilde yerleşir.

Simpra ile restoranınız için avantajlarla dolu yeni bir konsept başlatabilir, maliyetinizi artırırken uçtan uca kesintisiz hizmet sağlarsınız. Böylelikle müşteri memnuniyetini artırırken onların sadakatlerini kazanabilirsiniz.

Bulut tabanlı Restoran Otomasyonu Simpra ile tanışın.
(İşletmenizi Büyütüp, Kârınızı Artırmak İçin Tıklayın!)