Z Raporu Nedir? Restoran ve Cafeler İçin Z Raporu

0
212

Restoranlar ve kafeler, kârlılıklarını artırmak ve operasyonel verimliliklerinin devam etmesini sağlamak için düzenli maliyet kontrolü yaparken olası finansal tutarsızlıkların ve israfın da önüne geçmelidirler. Z Raporları bu işlevleri yerine getirmek için restoran yöneticilerinin ihtiyaç duyacağı her türlü aracı özelleştirilebilir bir şekilde sunar. Z Raporları, günlük işlemler, satışlar, indirimler, iptaller ve ödeme yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgiler verirken, işletmelerin finansal faaliyetlerini detaylı bir şekilde izlemesine de olanak tanır. Bu blog yazısında, Z Raporlarının düzenli analizinin bir restoranın potansiyel kayıplarını tespit etmeye yardımcı olabileceğini ve bu sayede işletmenizin kârlılığını nasıl artırabileceğinizi keşfedebilirsiniz. Z Raporu ne demek?, Restoran ve Cafeler İçin Z Raporu başlığı altında, bu kritik aracın faydalarını ve yöneticilere sağladığı kolaylıkları ayrıntılarıyla inceledik.

Z Raporu Nedir? 

Z Raporu, restoranlardaki yoğun bir iş gününün ardından restoran yazılım sistemleri ile entegre olan POS cihazı tarafından oluşturulan,  restoranın o günkü satışlarını listeleyen finansal bir rapordur. 

Z Raporu indirimler veya iadeler yapılmadan önceki ve sonraki satış tutarını,  satışlarla elde edilen vergilerin dökümünü ve belkide en önemlisi nakit, kredi kartı veya diğer yöntemlerle yapılan ödemelerin detaylarıyla birlikte kasada olması gereken nakit miktarının detaylarını içerir. Restoran Z Raporu, yöneticilerin gün sonunda kasadaki nakit miktarın sisteme kaydedilmiş olan satışlarla uyumlu olup olmadığını kontrol etmesini sağlar. Yani Z Raporu gün sonunda kasada ne kadar nakit olması gerektiği konusunda işletmelere bilgi veren kritik bir araçtır.

Restoran Z Raporları gün boyu yapılan tüm işlemlerden gelen verileri süzerek otomatik bir sonuç oluşturur ve restoran yöneticilerine güvenilir finansal veriler sunar. Ayrıca Z Raporu kasada nakit açığı gibi herhangi bir tutarsızlığın tespit edilmesine yardımcı olan, bu nedenlede denetim ile finansal raporlama süreçlerinde de kullanılan bir araçtır. Restoranlar gün sonunda Z Raporu alarak bir sonraki güne sıfırdan başlayabilir ve restoranlarının performanslarını günlük olarak takip edip kayıt altına alabilir. 

Z Raporu ile gün sonu arasındaki fark nedir?

Z Raporu günlük olarak oluşturulur ev ardından o günün satış verileri POS sisteminde sıfırlanır. Yani Z Raporu ile “gün sonu” arasında bir fark yoktur. Z Raporu restoranlar bu raporu gün sonunda aldıkları için yaygın olarak “günün son raporu” olarak da adlandırılır. 

Z Raporu ile X Raporunun farkı nedir?

Z Raporu ile X Raporunun farkı; X Raporunun restoranın gün içinde herhangi bir andaki satış verilerinin görüntüsü olmasıdır. Oysa Z Raporu yaygın olarak gün sonunda alınır ve rakamları sıfırlayarak restoranın ertesi gün yeni bir başlangıç yapmasını sağlar. Z Raporu ile gün sonu arasındaki farkı ikisinin falınış zamanları ve amaçlarının farklı olmasıdır. Ayrıca bu raporlar işletmeler tarafından günlük mutabakat ve muhasebe amaçları doğrultusunda oluşturuldukları için Z Raporu ile X Raporu e-devlette görünmez.

Z Raporunun İşletme Yönetimindeki Rolü

Bir yönetici Z Raporu alıyorsa muhtemelen o gün için kasayı saymış ve bu tutarları POS sistemine girmiştir. Z Raporu, toplam nakit miktarının POS’ta kaydedilen nakit satış miktarından fazla mı yoksa az mı olduğunu yöneticiye bildirir. Bu sayede yöneticiler kasayı dikkatli bir şekilde takip edebilir, muhtemel aldatmaca durumlarını önleyebilirler. 

Yöneticiler Z Raporlarında satışları kategorilendirebilir ve bu verileri çalışanlar arasında adil bir bahşiş dağılımı yapabilmek için kullanabilir. Restoranda uygulanacak olan tüm indirim ve iptalleri isim vererek sınıflandırabilir buradan sağladığı verilerle örneğin en sık iptal edilen menü kalemini ya da en rağbet gören indirim seçeneğini görebilirler. Z Raporundan elde edilen bu veriyi restoranın başarısına etki edecek yeni kampanyalar ve menü güncellemeleri için kullanabilirler.

Z Raporlarının bir diğer önemli faydası ise çalışanlar için oluşturulmuş imza alanlarıdır. Bu sayede gece müdürleri Z Raporunu imzalar ve bir sonraki günün müdürü kasayı sıfırlanmış olarak teslim alabilir. Bu sayede her müdür ve çalışan sadece kendi mesai süresinden sorumlu olabilir. 

Z Raporu Nasıl Alınır?

Z Raporu almak için bir restoran yazılım sitemi ve bu yazılıma bağlı bir POS cihazının olması gereklidir. Genellikle, POS sistemine giriş yaptıktan sonra “Raporlar” veya “Gün Sonu” bölümüne giderek Z Raporu oluşturulur. Z Raporları cihaz üzerinden satış verileri, ödeme dökümleri ve vergi bilgileri gibi belirli ayrıntıları içerecek şekilde özelleştirilebilirler. 

Z Raporu oluşturulduktan sonra, sistemin yeteneklerine bağlı olarak raporu doğrudan yazdırabilir veya dijital bir kopyasını sisteminize kaydedebilirsiniz. Rapor, günün finansal faaliyetlerini özetler ve hesapların mutabakatında yardımcı olur. Rapor oluşturulduktan sonra sistem genellikle günlük toplamları sıfırlayarak bir sonraki günün işlemlerine hazırlık yapar. 

Adisyon ve POS Sistemleri ile Z Raporu Nasıl Alınır? 

Adisyon ve POS Sistemleri ile Z Raporu alırken izlenecek adımlar:

i. POS’a Giriş Yapın: Sisteme erişmek için kullanıcı bilgilerinizle sisteme giriş yapın.

ii. Raporlar Menüsüne Gidin: Ana kontrol panelinde, çeşitli raporlara erişebileceğiniz “Raporlar” menüsüne gidin.

iii. Z Raporunu Seçin: Bu bölümde, Z Raporu ardından “Gün Sonu” (veya benzeri bir adla yer alıyor olabilir) seçeneğini tıklayın.

iv. Raporunuzu Özelleştirin: Ayarlarınıza bağlı olarak, Z Raporuna hangi bilgilerin dahil edileceğini özelleştirebilirsiniz.

v. Raporu Oluşturun: Raporu oluştur seçeneğini tıklayın. Sistem, günün tüm verilerini Z Raporunda bir araya getirecektir.

vi. Raporu Yazdırın veya Kaydedin: Genellikle Z Raporunu doğrudan POS sisteminden yazdırabilir veya kaydederek dijital olarak saklayabilirsiniz.

Z Raporunu oluşturduktan sonra, POS sistemi genellikle günün işlemlerini kapatır ve o günün rakamlarını sıfırlar.

Z Raporunda Hangi Bilgiler Yer Alır?

Z Raporları, kullanmayı tercih ettiğiniz POS sisteminin izin verdiği ölçüde özelleştirilebilirler, yani yöneticiler restoran Z Raporunu gün sonunda hangi bilgileri görmek istediklerine göre düzenleyebilirler. 

Z Raporunda ayrıca satış ve vergi bilgilerini içeren bir özet de yer alır. Gün boyunca yapılan her bir ödeme türünün bilgisi, ödemenin nakit mi yoksa kredi kartı mı, hatta hangi çeşit kredi kartından yapıldığına kadar ayrıntılı bir şekilde, raporda yer alır. 

Z Raporunda yer alan temel bilgiler ise şu şekilde listelenebilir:

  • Satış Özeti: brüt ve net satışlar dahil olmak üzere restoranda yapılan günlük toplam satışların genel bir özeti. 
  • Ödeme Dağılımı: Nakit, kredi kartları ve hediye kartları gibi farklı ödeme yöntemlerinin bilgisi.
  • Vergi Bilgileri: Satışlara uygulanan vergilerin özeti ve toplanan toplam vergi miktarı.
  • İndirimler ve İptaller: Gün içinde yapılan indirimlerin ve iptal edilen ürünlerin kaydı, indirimler ve iptallere bağlı özel nedenler veya kodlar da Z Raporunda yer alabilir.
  • Kasa Mutabakatı: Tüm satışlar hesaplandıktan sonra eldeki nakit miktarıyla kasadaki nakit miktarının karşılaştırılması sonucu fazla veya eksik nakit durumlarını vurgulayan bilgiler.
  • Satış Kategorileri: Satışların, farklı ürün türlerine göre kategorilenmiş analizleri.
  • Çalışan İmzaları: Çalışanların, özellikle gece müdürlerinin, raporu onaylaması ve doğrulaması için imza alanları.

Restoran ve Cafeler İçin Z Raporunun Faydaları

i. Doğru Finansal Takip: Z Raporu, günün satışları, vergileri ve ödeme yöntemleri hakkında ayrıntılı özetler sunduğu için restoranlar ve kafelerin finansal performanslarını efektif bir şekilde takip etmelerini sağlar.

ii. Nakit Mutabakatı: Z Raporu beklenen nakit miktarını kasadaki nakit ile karşılaştırarak işletmelerin nakit eksiklikleri veya fazlalıkları gibi tutarsızlıkları tespit etmelerini sağlar.

iii. Çalışan Hesap Verebilirliği: Z Raporu, belirli işlemler, indirimler veya iptallerden kimin sorumlu olduğunu göstererek restoran yöneticilerinin çalışan performanslarını takip etmelerine de imkan verir.

iv. Operasyonel İçgörüler: Restoran Z Raporunu analiz eden yöneticiler hangi menü ürünlerinin daha çok sattığını ve hangi promosyonların daha çok talep gördüğünü belirleyebilir. Bu veriyi menu güncellemeleri ve daha isabetli promosyon kampanyaları düzenlemek için kullanabilir. Ayrıca düzenli Z Raporu alan işletmeler envanter yönetimi hakkında da bilinçli kararlar alabilirler.

v. Uyum ve Kayıt Tutma: Z Raporu restoranların günlük işlemlerinin de net ve düzenli bir kaydını sunar.  Bu sayede vergi beyannameleri hazırlanırken veya denetimlere yanıt verilirken  işletmenin tüm yasal gereklilikleri yerine getirdiğinden emin olunabilir.

Gelir Takibi ve Yönetimi

Z Raporları, restoranlar ve kafelerde brüt ve net satışlar, vergiler ve ödeme yöntemleri dahil olmak üzere günlük tüm satış trafiğinin ayrıntılı bir dökümünü sağlayarak, işletmelerin finansal durumlarını güvenilir bir şekilde izlemelerine olanak tanır. Bu günlük özetler restoranın gelir eğilimlerini, en yoğun satış dönemlerini ve en popüler ürünleri belirlemeye yardımcı olur. 

Hataların ve Kaçakların Önlenmesi

Gelir takibinin yanı sıra, Z Raporları, kaydedilen satışlarla kasadaki fiili nakit miktarını karşılaştırarak etkili bir nakit yönetimini de kolaylaştırır, tüm gelirlerin düzgün bir şekilde hesaplanmasını garantiler. Z Raporlarını düzenli olarak analiz eden işletmeler finansal kontrolü sürdürülebilir bir şekilde iyileştirirler.

Z Raporu ile Stok ve Maliyet Yönetimi

Z Raporları yöneticilere günlük satışlar ve buna karşılık gelen envanter kullanımı hakkında ayrıntılı bilgiler sağlayabilirler. Bu sayede işletmeler bir taraftan satış yaparken diğer taraftan da tüketilen stok kalemlerini takip edebilir, stoklarını güncelleyebilirler. Aşırı stoklama riski azaltılırken önemli malzemelerin bir anda tükenmesi gibi beklenmedik durumların da önüne geçilebilir. 

Günlük Satışların Stokla Karşılaştırılması

Z Raporları, restoranlar ve kafelerde günlük satışların envanter seviyeleriyle karşılaştırılması bu raporlardan elde edilen verileri analiz ederek, işletmelerin hangi ürünlerden ne kadar satıldığını izlemesini sağlar. Envanter sürekli takip edildiği için beklenmeyen sürprizler yaşanmaz ve aşırı stoklama, dolayısıyla da bu nedenle oluşacak israfında önüne geçilerek tasarruf edilebilir. 

Maliyet Kontrolü ve Kayıpların Azaltılması

Z Raporları, restoranlar ve kafelerde günlük satışların envanter seviyeleriyle karşılaştırarak bu raporlardan elde edilen verileri analiz eder. Bu sayede stoklarının ne zaman biteceğini ve herhangi bir ürünün tazeliği geçmeden ne kadar zamanda tüketilmesi gerektiği gibi öngörüler yaparak bir taraftan maliyet kontrolü yaparken diğer taraftan da israfin ve gereksiz giderlerin önüne geçilebilir. 

Z Raporları restoran ve cafe yönetiminde finansal süreci tam anlamıyla değerlendirerek her türlü beklenmeyen finansal güçlükten korunmak ve işletmenin finansal geleceği hakkında öngörülerde bulunmak için önemli bir görevi üstlenir. Restoran yönetiminin diğer püf noktaları için Restoran nasıl işletilir? postumuza göz atabilirsiniz. 

Bulut tabanlı Restoran Otomasyonu Simpra ile tanışın.
(İşletmenizi Büyütüp, Kârınızı Artırmak İçin Tıklayın!)