Restoranlarda servis açma işlemi garsonların belirli adımları takip ederek misafirlerin istediği yiyecek ve içeceklerin düzenli ve profesyonel bir şekilde sunulması olarak tanımlanabilir. Masaların hazırlanması, servis araçlarının düzenlenmesi ve misafirlere hizmet vermeye hazır hale getirilmesiyle servis açmanın ilk adımlarıdır.
Servis açma işlemi, bir işletme için misafir memnuniyetini artırmak ve profesyonel bir marka imajı sergilemek için de önemli bir araçtır. Servis açma sürecini, masaların özenle düzenlenmesi, servis araçlarının temiz ve düzenli bir şekilde yerleştirilmesi, çalışanların görevlerinin netleştirilmesi gibi adımları da kapsadığının altını çizmek gerekir çünkü bu sürecin doğru yönetilmesi restoranın çizdiği profesyonel imajı da besler. Ayrıca iyi organize edilmiş bir servis, misafirlere değer verildiğinin göstergesi sayılabilir ve onların restoranda geçirdikleri zamanı daha keyifli hale getirir. Sonuç mutlu ve sadık misafirlerin restoranınızı tekrarlayan ziyaretleri olur. Etkili bir servis yönetimi, işletme verimliliğini artırarak işletmenin uzun vadeli başarısı için lokomotif görevi üstlenebilir.
Her biri farklı misafir deneyimleri sunması ve restoranların farklı operasyonel ihtiyaçlarına cevap vermesi nedeniyle restoranlarda yaygın olarak Amerikan servisi, Fransız servisi, Rus servisi ve İngiliz servisi yöntemleri tercih edilir. Restoran yöneticileri restoranlarında hangi servis yöntemini uygulayacaklarını daha restoranı açma planları yaparken tespit etmeli ki sürecin sonunda daha isabetli bir restoran açma maliyeti çıkarabilsinler.
Servis Nasıl Açılır?
Restoranlarda servis açma işlemi, masa düzeni sağlayarak başlayan ve masa üzerine yerleştirilecek peçeteler de dahil tüm detayların dikkatlice yerleştirilmesi ile devam eden bir süreçtir. Servis açma işlemi misafirlere sunulacak yiyecek ve içeceklerin düzenli ve estetik bir şekilde sunulmasını sağlayarak misafir deneyimini daha üst seviyelere taşır.
Servis açma sürecinin aşamaları;
Servis açma süreci, restoranın profesyonel bir görünüm sergilemesi ve misafirlere kaliteli bir deneyim sunmasını sağlar. İlk intiba ve deneyimin kalitesi açısından doğru ve estetik olması gerekir. Bu süreç, masaların düzgün bir şekilde düzenlenmesinden, servis araçlarının yerleştirilmesine ve personelin koordineli bir şekilde çalışmasına kadar birçok aşamayı içerir.
- Temiz ve ütülenmiş masa örtüleri veya servis altlıkları yerleştirilir.
- Çatal, bıçak ve kaşıklar masaya restoranın seçtiği servis açma düzen göz önüne alınarak düzgün bir şekilde yerleştirilir.
- Ana yemek tabakları, ekmek tabakları ve bardaklar (su, şarap vb.) yerleştirilir. Genel olarak bardakların bıçakların üst kısmında yer alması gerektiği unutulmamalıdır.
- Peçeteler özenle katlanarak tabakların üzerinde veya çatal bıçakların yanına konumlandırılır.
- Tuz, biber gibi diğer ilave ürünlerde masalarda yerini aldıktan sonra masayı daha şık gösterebilmek mum, çiçek gibi ufak birkaç dekoratif dokunuş faydalı olacaktır.
Bu süreç, restoran çalışanlarının görev dağılımını ve iş birliğini de içerir, böylece her çalışan hangi masalara hizmet edeceğini bilir ve koordineli bir şekilde çalışır. Son olarak, tüm masalar ve servis alanları son bir kez kontrol edilerek eksiklikler giderilir ve her şeyin mükemmel olduğundan emin olunur.
Restoran personeline gerekli bilgilendirme ve görevlendirmelerin yapılması da servis açma sürecinin son aşaması olarak değerlendirilebilir. Bu aşama restoranda doğabilecek ve olumsuz misafir yorumlarıyla sonuçlanabilecek karışıklıkları önlemek için unutulmamalıdır. Diğer taraftan kusursuz bir servis açma süreci sağlamak için restoran açma maliyeti de göz önünde bulundurularak birbiriyle uyumlu servis araçlarının seçilmesi gereklidir.
Servis Çeşitleri Nelerdir?
Restoranlar farklı servis çeşitlerini tercih ederek çeşitli yemek kültürlerine hitap edebilirler. Amerikan, Fransız, Rus ve İngiliz servisleri tüm dünyada yaygın olarak tercih edilen servis çeşitleridir ve her bir servis türü, sunum şekli, hız ve formalite derecesi gibi farklı özellikleriyle öne çıkar. Bu aşamada restoranlar ihtiyaçlarına, restoran konseptine ve misafir beklentilerine uygun olan servis çeşidini seçmelidirler.
Açık Büfe Servisi (Buffet Service)
Açık büfe servisi misafirlerin açık büfe istasyonundan diledikleri yiyecekleri seçerek kendi tabaklarını hazırladığı bir servis türüdür. Açık büfe servis yöntemi geniş bir yelpazede yemek seçenekleri sunarak her damak tadına hitap ettiği için özellikle büyük etkinlikler, tatil köyleri, kongre merkezleri ve otel restoranlarında tercih edilir. Diğer taraftan misafirler self servis olarak tabaklarını aldıklarından otel ve restoranlara operasyonel olarak fayda sağlarken misafirler içinde daha hızlı bir süreç sunar.
İngiliz Servisi
İngiliz servisi, servis arabasıyla getirilen yemeklerin misafirlere sunulması yönetimidir ve genellikle “aile tarzı” olarak bilinir. İngiliz servis stili, samimi ve rahat bir restoran ortamı sağladığı için genellikle daha samimi atmosfere sahip restoranlarda tercih edilir. İngiliz servisi, müşterilerin yemeği paylaşmalarına ve sosyal etkileşimde bulunmalarına da olanak tanır.
Fransız Servisi
Fransız servisi, 19. yüzyıl ortalarında Fransız aristokrasisi tarafından benimsenmiş bir servis çeşididir. Fransız servisi tercih eden restoranlarda yemekler misafirlerin önünde hazırlanıp servis edilir. Diğer taraftan bu servis türü, yüksek kaliteli bir yemek deneyimi sunmak amacıyla detaylı ve zarif bir sunum yapmayı da gerektirir. Fransız servisi diğerlerinden daha resmi ve gösterişli bir deneyim sunduğunda genellikle lüks restoranlar, fine dining işletmeleri, Michelin yıldızlı restoranlar, gurme yemek etkinlikleri ve özel etkinlikler için tercih edilir.
Amerikan Servisi
19. Amerikan Servisi yönetiminin de ortaya çıkmasını sağladı. Amerikan servis türü restoran sürecindeki hıza odaklandığı için yemekler mutfakta tabaklanıp doğrudan misafirlere sunulur. Amerikan servisi, hız ve verimliliğin bel kemiği olduğu fast food restoranlar, kahve dükkanları, aile restoranları, zincir restoranlar ve büyük yemek salonları gibi işletmelerde tercih edilir.
Rus Servisi
Rus servisi, 19. yüzyılın başlarında Rusya’da gelişti ve daha sonra Fransa’yı da etkiledi. Rus servisi stili yemeklerin sıralı olarak masaya getirilip, garsonlar tarafından servis edilmesi sürecini ifade eder. Rus servisi, Fransız servisinin aksine, yemeklerin tüm misafirlere aynı anda sunulması yerine, her bir kursun (başlangıç, çorba, ana yemek, tatlı gibi) masaya ayrı ayrı getirilmesi olarak da tanımlanabilir.
Rus servisi, genellikle lüks restoranlar, fine dining restoranlar ve büyük etkinlikler için tercih edilir. Ayrıca otellerin lüks restoranları, özel davetler, gala yemekleri ve resmi ziyafetler gibi yüksek kaliteli hizmet gerektiren ortamlarda Rus servisi stili yaygındır.
Fast Food Servis (Self Servis)
Fast food servisi, misafirlerin siparişlerini kasada veya self-servis kiosklarında verip yiyeceklerini kendilerinin aldığı bir sistemdir. Kansas’ta 1921’de kurulmuş olan Amerika’nın ilk fast food zinciri White Castle’ın açılmasıyla başlayan fast food konsepti, hız ve verimlilik sağladığı için çabucak popüler hale geldi. Fast food servisi düşük personel maliyeti, yüksek müşteri devir hızı ve operasyonel kolaylık sağlaması nedeniyle günümüz zincir fast food restoranların daha çok tercih ettiği bir servis türü.
Serviste Dikkat Edilmesi Gerekenler
Restoranlarda servis, misafir memnuniyeti yaratarak işletmenin devamlılığını sağlaması ve itibarı için büyük öneme sahip. Hijyen, hız ve itinayla hazırlanmış sunumlar restoran başarısına doğrudan etki edecek unsurlardır. Restoranların servis sırasında dikkat etmesi gereken diğer unsurlar ise:
- Düzen ve Estetik: Masaların düzeni ve sunum estetiği özenle planlanmalı, masanın üzerinde bulunan her eşya dikkatle yerleştirilmelidir.
- Personel Eğitimi: Servis personelinin nazik bir tavırla, misafir memnuniyetini ön planda tutan bir tutum içinde davranması için restoranın vizyon ve misyonuna göre eğitim almaları restoran başarısı için önemlidir.
- Hız ve Verimlilik: Siparişlerin hızlı ve doğru bir şekilde alınması ve servis edilmesi önemlidir. Misafirlerin uzun süre beklememesi için mutfak ve servis personeli arasında iyi bir koordinasyon sağlanmalıdır. Mutfak sipariş yönetim sistemi kullanmak işletmenin bu alandaki zayıf yönlerini güçlendirmek için mükemmel çözümlerdir.
- Misafir İhtiyaçlarına Dikkat Etmek: Müşterilerin özel istekleri ve ihtiyaçları özellikle alerjiler, diyet gereksinimleri ve özel tercihler göz önünde bulundurularak yerine getirilmesi misafir memnuniyetini ve sadakatini artıracaktır. Restoran otomasyonu kullanmak personelin bu gibi gereklilikleri takip ederek daha etkili hizmet sunmasını sağlar.