Günümüzde yeme-içme ve hizmet sektörleri yatırımcıların ilgisini çekmeye devam ediyor. Restoran ve café gibi işletmeler popülerliğini sürdürüyor. “Restoran açmak istiyorum” fikriyle yola çıkıp bu fikrin üzerine giden pek çok yeni işletmeciyle karşılaşıyoruz. Ancak restoran açmak için almanız gereken pek çok karar ve göz önünde bulundurmanız gereken pek çok önemli ayrıntı bulunuyor. Karmaşık gibi görünmesine rağmen planlı bir şekilde ilerlenirse hayalinizdeki restorana sahip olarak müşterilerinizi ağırlamak ise aslında görünenden çok daha kolay. Restoran açmak için gerekli olan her şeyi bir araya toplayarak sizin için bir kılavuz hazırladık.
Önce karar vermeniz gerekenler ve göz önünde bulundurmanız gerekenlerle başlayalım. İşin ilk aşamasında net, etkili olacağını düşündüğünüz ve riski azaltacak kararlar verirseniz, restoranınızın hayal ettiğinizden çok daha iyi bir noktaya gelmesi için en önemli adımları atmış olacaksınız.
Restoran açmak için karar vermeniz gerekenler
Bütçenizi iyi belirlemelisiniz
Elinizdeki sermayenin tamamını restoranınızın açılış sürecinde kullanamayacağınızı aklınızda tutmalısınız. Bu, her türden ve her ölçekten işletme için oldukça önemli bir kural.
İşletmenizin açılışı için harcayacağınız bütçeyi belirlerken iç ve dış mimariyi, dekorasyonu, mutfak aletlerini, stokları, personel giderlerini ve daha pek çok şeyi hesabın içine dahil ederek bütçenizi kontrol altında tutmalısınız. Ayrıca, beklenmedik masraflara ya da aklınıza bir anda gelen yeni bir fikre de kaynaklarınızın bir kısmını ayırmalısınız. Bütçeyi belirlerken işletmenizin konumunu, konseptini ve hizmet tipini de göz önünde bulundurmalısınız.
Konumu belirlemelisiniz
İşletmenizin konumu, kira gideri veya mekan satın alma masrafından hizmet vereceğiniz müşteri kitlesine ve işletmenizin türüne kadar pek çok önemli faktörü doğrudan etkiliyor. Elinizdeki bütçeyi göz önünde bulundurarak, restoranınızın yansıtması gereken profili de belirleyip işletmenizin konumuna karar vermeniz, diğer sorulara cevap vermenizi kolaylaştıracak.
Restoranınızın konsepti ne olacak?
İçinde bulunduğumuz dönemde sıklıkla yeni restoran ve café konseptleriyle karşılaşıyoruz. Geleneksel konseptlerin yanında ortaya çıkan bu yeni konseptler, hem yeni müşteri profillerini hem de yeni deneyimleri beraberinde getiriyor. Ayrıca, yeni işletmelerin açılabilmesi için de ciddi bir fırsat sunuyor.
Bir balık restoranının bir et restoranından çok temel farkları bulunuyor. Müşteri kitleleri ve lokasyonları bile değişkenlik gösterebildiği gibi personellerinden müzik seçimlerine kadar aralarında çok büyük farklar görülebiliyor. Öte yandan, burger restoranı, fast food restoranı, fine dining restoranı gibi popüler konseptler de kendine has müşteri kitlelerine, dekorasyonlara ve menülere sahip. Konumla birlikte belirleyip kararlı bir şekilde üstüne gideceğiniz restoran konsepti, iş akışınızla ve çalışma biçiminizle ilgili çok önemli adımları atmanızı sağlayacak.
Restoran açmak için alınması gereken izin ve belgeler
Restoran açmak için gerekli belgeler, ilgili devlet makamlarınca belirlenmiş durumda. Bu belgeler, restoranın türüne göre değişiklik göstermekte. Restoranlar birinci, ikinci ve üçüncü tip olmak üzere üç farklı türe ayrılarak kategorilendirilmiş olup, bu işletmelerin hepsinin kendine ait kriterleri bulunmakta. Fiziksel kriterlerin yanında çalıştırılması gereken personelin de beceri ve yetkinlikleri düzenlenmiş durumda.
Bu restoran tipleri arasında kendinize uygun olanı ve hizmet vermek istediğiniz restoranın cinsini belirledikten sonra gereken şartları yerine getirmelisiniz. Ayrıca, en önemli faktörlerden biri olan restoran ruhsatı için de aşağıdaki belgeleri bir araya getirerek başvurunuzu gerçekleştirmelisiniz:
- TC kimlik belgesi fotokopisi
- Adres bildirimi
- Tapu fotokopisi veya kira kontratı
- Vergi levhası
- Ustalık belgesi
- İmza sirküleri
- Elektrik, su, doğalgaz gibi hizmetlerin abonelik belgeler
- Adli sicil kaydı
- Esnaf odası kayıt belgesi
- SGK belgeleri
- Çöp konteyneri için talep dilekçesi
Restoran açmanın maliyeti nedir?
Restoran açmanın yasal maliyeti, restoranınızın yukarıda belirttiğimiz işletme tipine göre değişiklik gösteriyor. Restoran tipi, yapılacak yatırımın boyutunu da belirlediği için önemli bir kriter. Ayrıca, ruhsat ve vergi levhası başvurusu için gerekli tutarların da hesaba dahil edilmesi gerek. Esnaf odalarına kayıt olurken ödenmesi gereken tutarları da göz önünde bulundurmalısınız.
Restoranınızı açtıktan sonra neler yapmalısınız?
Paket servis hizmeti
Günümüzde paket servis programı, restoranlar için vazgeçilmez hizmetlerden biri haline gelmiş durumda. Her restoran ve café, farklı şekillerde ve farklı mecralar üzerinden paket sipariş alarak yeni müşterilere ulaşıyor, böylece gelirlerini artırıyor.
Telefon üzerinden alınan paket siparişlerden online paket siparişlere ve gel al servis hizmetlerine kadar tüm hizmetlere açık olmalı, bunları göz önünde bulundurarak müşterilerinize işletmenizin içinde yemek yemeseler bile ürünlerinizi servis edebilmelisiniz.
Online sipariş
Telefonla sipariş artık çok sık tercih edilmiyor. Günümüzde online sipariş, telefonla siparişin çok daha önüne geçmiş durumda. Pazardaki siparişlerin ciddi bir kısmı, online servisler üzerinden gerçekleşiyor.
İşletmeler, aracı platformlar ya da kendi web siteleri üzerinden hızlı bir paket sipariş süreci yönetebiliyor. Paket sipariş sürecinizin doğrudan işletilebilmesi için gerekli operasyon akışını hazırlayıp gerçekleştirirseniz, restoranınızın hizmet kalitesi artacağı için tercih edilme ihtimali artacaktır. Böylece, yeni müşterilere de erişmeniz kolaylaşacak. Öte yandan, aracı platformlarla çalışmanın yanında kendi web siteniz üzerinden sipariş almayı da tercih edebilirsiniz. Bu şekilde, müşterilerinize işletmenizi tanıtmanın yanında erişilebilirliğinizi artırır ve aracıların talep edebileceği komisyon oranlarını ödemeden de sipariş alabilirsiniz.
Simpra, online sipariş süreçlerinizi kolaylaştıran paket sipariş modülleriyle GetirYemek, Yemeksepeti ve Trendyol Yemek entegrasyonları sunar. POS sisteminiz üzerinden paket siparişlerinizi kolayca yönetebilirsiniz.
Sosyal medya ve reklam
Restoranınızı açtıktan sonra özellikle sosyal medya mecralarını kullanarak önce sadece kaliteli paylaşımlar yaparak sonrasında ise ücretli reklam, influencer işbirlikleri gibi yollarla daha çok insana ulaşabilirsiniz. Bu açıdan Instagram iyi bir mecradır.
Restoranınızın Instagram yoluyla reklamını yaparken etkileyici ve yüksek kaliteli görseller kullanmak önemlidir. Profesyonel fotoğraflar ve kısa videolar, yemeklerinizi, iç mekanınızı ve personelinizi en iyi şekilde tanıtmanıza yardımcı olur. Marka hikayenizi, şef ve personel tanıtımlarını paylaşarak takipçilerinizle duygusal bir bağ kurabilirsiniz. Takipçilerle etkileşime geçmek için anketler ve sorular kullanabilir, yarışmalar ve çekilişler düzenleyebilirsiniz. Kendi hashtag’inizi oluşturmak ve popüler yemek temalı hashtag’ler kullanmak, daha geniş bir kitleye ulaşmanızı sağlar. Instagram hikayeleri ve Reels ile günlük aktiviteler, yemek hazırlıkları ve özel teklifleri anlık olarak paylaşabilirsiniz. Yerel influencerlar ile işbirlikleri yaparak restoranınızın tanıtımını artırabilirsiniz. Ayrıca hedefli Instagram reklamları kullanarak demografik özelliklere ve ilgi alanlarına göre reklamlar verebilir, özel indirimler ve promosyonlar sunarak müşteri kitlenizi genişletebilirsiniz. Bu stratejilerle Instagram üzerinde restoranınızı daha etkili bir şekilde tanıtabilir ve Simpra’nın sunduğu Check&Place ile Instagram profilinizde yer alacak olan ‘Yer Ayırt’ seçeneğini aktif edebilirsiniz. Bu sayede profilinize gelen trafiği kolayca rezervasyona çevirebilirsiniz.
Temassız sipariş
İşletmelerde temassız sipariş ve ödeme, son dönemde müşterilerin en çok talep ettiği hizmetlerden biri. Temassız sipariş için geliştirilen QR Menu ve tablet menü gibi teknolojileri kullanarak işletmenize gelen müşterilere güvenli, hızlı ve temassız hizmet verebilirsiniz. Ayrıca ödeme seçeneklerinizi de temassız ödeme teknolojisiyle yeni döneme uygun hale getirebilirsiniz.
Simpra’nın sunduğu QR Menu Order hizmetiyle masadan siparişleri temassız hale getirebilir, SimpraPAY ile de Android işletim sistemli ve NFC uyumlu cihazlar üzerinden kolayca ödeme alabilirsiniz.
Başarılı bir restoran yönetimi için atılması gereken en önemli adım, tüm izinler ve belgeleri tamamladıktan sonra 7/24 destek sunan, işletmeye göre kişiselleştirilebilen bir restoran yazılımı sahibi olmaktır.
Ayrıca restoranda bir adet self-servis kiosk bulundurarak hem misafirlere daha modern bir deneyim sunarken hem de misafirin bu kiosklar aracılığıyla temssız olarak sipariş vermesi ve ödeme yapması sağlanabilir. Bu sayede misafirin uzayan kasa ve sipariş kuyruklarında beklemesinin önüne geçilirken restoranın ihtiyaç duyacağı iş günün de azaltılması sağlanabilir.