Lokanta Açma Maliyeti ve Gerekli Belgeler

0
6856

Bu yazımızda bir lokanta açarken göz önünde bulundurulması gereken maliyetleri aktarmaya çalışacağız. Lokantalar restoranlardan daha az sermayayle kurulan, ancak başarılı olması durumunda yüksek gelire sahip olan işletmelerdir. Bu yüzden bir lokanta açarken ortaya konulan sermaye üzerinden maliyetler hesaplanmalıdır. Bir lokanta açarken yapacağın maliyetler tabiki de açacağın lokantanın özelliklerine göre değişecektir. Gelin sırasıyla bu maliyetleri inceleyelim.

En Önemli Belge: Ruhsat

Alman gereken ruhsatların başında “iş yeri açma ruhsatı” gelir. İş yeri açma ruhsatı, iş yerinin açılması planlanan konum hangi belediyenin yetki alanı içinde kalıyorsa oradan alınır. Yetki alanında olduğun belediyenin sayfasından gerekli olan belgelere bakarak hazırlıklarını yapabilirsin. Gerekli olan ruhsatları almadan lokanta açmak ve işletmek ciddi cezalar almak için gerekçedir. Bu belgelerin belirli harçları, vergileri ve işlem ücretleri de olacağını unutmamak gerek.

4 Ana Maliyetin Yüzdesi

Lokantayı açmadan önce yapacağın vergi, ruhsat maliyetlerini bir kenara koyarsak öncelikle 4 ana maliyet ortaya çıkmaktadır. Bunlar; kira maliyeti, yiyecek-içecek maliyeti, çalışanların maliyetleri ve diğer maliyetlerdir. Daha önce çalışılan verilere göre bu kalemlerin cironun en fazla yüzde kaçını oluşturması gerektiği ortalama olarak açıklanmıştır. Rakamlar şu şekilde;

Kira Maliyeti : %15
Yiyecek İçecek Maliyeti : % 25
Çalışanların Maliyeti : %30
Diğer Maliyetler : %5

İlk Aşama: Mekân

Lokanta açmadan önce ilk göz önünde bulundurulması gereken öğelerden biri, mekân kirasıdır. Yukarıda da açıkladığımız gibi kira maliyeti cironun %15’i kadar olmalıdır. Tabii halihazırda tam da bu işe uygun bir dükkânınız varsa o başka. Eğer bir dükkânın yoksa, lokanta işletmeciliğine başlarken kiralayacağın yerle ilgili vergi, depozito ve devir ücretlerinide unutmamak gerek…

Ayrıca, lokanta açmak için seçeceğin mekânın konumunun hedef kitlenin yoğunlukta olduğu ya da en azından kolay ulaşabileceği bir konum tercih etmen lokanta açtıktan sonra avantaj sağlayacaktır. Hedef kitlene yakın olmak istediğinde doğal olarak mekân kirası da buna göre artacak ya da azalacaktır.

Yiyecek İçecek Maliyetleri

Diyelim ki mekânın hazır, kiralar ödendi, sözleşmeler hazırlandı herşey tamam! Lokantanı işletmeye başlamak için bir diğer önceliğinde yiyecek ve içeceklere yapacağın maliyet olacaktır. Bu maliyet cironun %25’i kadar olmalıdır. Unutmamalısın ki, yiyecek ve içecekler son kullanma tarihi olan ürünler olduğu için planlamanı doğru şekilde yapmalısın. Eğer lokantaya beklediğinden daha az müşteri gelirse ürünlerin ziyan olur… Bu konuda en çok dikkat etmen gereken nokta, stoklarını doğru şekilde yönetmek olmalıdır. Lokanta başarılı olduğunda ve müşterilerinin yoğunluğu arttığında stokları yönetmek zorlaşabilir. Bu yüzden, POS sistemi ile entegre çalışan stok takip yazılımı, iş yükünü ve insan kaynaklı hataları ciddi oranda azaltacaktır.

Çalışanların Önemli

Bu sektörde doğru başlayan ve harika yemekleri olan bir çok esnaf, personelini doğru yönetemediği için iflas etmektedir. Bu yüzden, işe alacağın personele doğru imkanları sunarak çalıştırmak, devamlı olarak işe yeni birine almaktan ve eğitmekten daha kolay olacaktır. Daha önce bahsettiğimiz gibi çalışanların maliyeti cironun %30’unu kapsayacak şekilde planlanmalıdır. Bir personelin masrafları kabaca: yol+yemek+sigorta şeklinde özetlenebilir. Sigortasız işçi çalıştırmanın da cezaları olduğu gibi, insanları çalıştırdığında iş güvenliği gibi başka etkenler, denetimler ve masraflarında devreye girdiğini unutmamak gerek.

Lokanta işletmeye başlamadan önce bilsen iyi olur

Geriye artık lokantanı açmak kalıyor. Peki ruhsat, dekor, personel, mekân kısmından sonra ne var? Teknik altyapı. Giderek yaygınlaşan bulut POS’lar ve hafifleyen POS yazılımları sayesinde artık tablet cihazlar üzerindeki POS’larla işletmeni yürütebilirsin. POS yazılımlarının çok farklı bütçelere hitap eden, çok farklı nitelik ve becerilere sahip olanları mevcuttur.

Peki POS sistemi neden önemli? POS sistemi, bir işletmede tüm para giriş çıkışlarının ve ürün satışlarının işleneceği/işlendiği yerdir. Bu nedenle sipariş takibi açık verme/vermeme gibi durumları sıkı takip etmene yardım ederek gelir yönetimine katkıda bulunur. Stok takip yazılımlarıysa POS sistemlerinden ve diğer arabirimlerden otomatik olarak veya elle girilen verileri toplar. Bunun sonucunda isabetli stok raporları sunarlar. Sadece bununla da kalmaz, maliyetlere göre ürün fiyatlarını en doğru şekilde hesaplarken ve müşterine ürünü ucuza sunarken, işletme kârlılığınıda yakalamanı sağlayan bir denge kurar.

Stokların yeterince iyi denetlenmemesi, fiyatlandırmanın belli verilere dayandırılmadan yapılması ve girdi çıktıların yeterince iyi takip edilmemesi, en çok kazanan işletmelerinin bile sonunu getirebilir; getirmiştir de. Kaldı ki her şey gibi bu yazılımların da ucuzu var, pahalısı var. Dokuz masalı lokantayla yüz otuz şubeli restoranın ihtiyaçları aynı olmayacağı gibi kullanacakları POS altyapısının da fiyatı aynı olmayacaktır.

Bitirmeden

Yukarıda bahsettiğimiz tüm rakamları tutturduğun takdirde kâr etmek için elinde %25 kalıyor. Tabi diğer bir konu da ilk yatırım maliyeti. Dekorasyon, araç gereç, donanım ve cihazların, ilk yatırım maliyetinin 2-3 aylık ciro beklentisini aşmamasına dikkat edin. Unutmayın ülkemizde açılan her on işletmeden dokuzu ilk yılında kapanıyor. Onda birlik dilime girmek önemli. Bunun için ilk yatırım maliyetini mümkün olduğunca düşük tutmaya çalışın. Pahalı kalemlere para yatırmadan önce iyi araştırma yapın. Örneğin restoran otomasyon yazılımı alırken tek seferde büyük rakamlar ödemek yerine, kullandıkça ödeyeceğin yeni nesil sistemleri tercih edebilirsin! 🙂

Bulut tabanlı Restoran Otomasyonu Simpra ile tanışın.
(İşletmenizi Büyütüp, Kârınızı Artırmak İçin Tıklayın!)